سامسونگ اگرچه در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند چه با طراحی معمولی و چه طراحی تاشو است اما باید این را بداند که تمسخر سایر شرکت‌ها (به خصوص اپل) و ایراد گرفتن از آن‌ها به خاطر عدم نوآوری باعث نمی‌شود پیشرفتی در فروش گوشی‌هایش داشته باشد.

توجه داشته باشید این مطلب حاوی نظرات شخصی نویسنده است و همه شاید با آن موافق نباشند.

سامسونگ بیش از یک دهه است که توانسته با اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه و تولید محصولاتی متناسب با نیاز بازار، خود را در بین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تولید گوشی هوشمند به صدر برساند. درست در زمانی که کاربران به محصولاتی با اندازه‌ی بزرگ نیاز داشتند، سامسونگ از سری نوت با نمایشگر بزرگ و امکان نوت‌برداری به وسیله‌ی یک قلم موجود درون خود گوشی رونمایی کرد.

در سال ۲۰۱۹، شرکت کره‌ای احساس کرد کاربران به محصولی نیاز دارند که بتواند هم نقش تبلت را ایفا کند و هم یک گوشی هوشمند. یعنی در شرایط عادی یک گوشی هوشمند باشد اما زمانی هم که کاربران به نمایشگر بزرگ‌تری نیاز دارند، دیگر به سراغ محصولی جدید نروند و همان گوشی کوچک را به یک تبلت نسبتا بزرگ تبدیل کنند. اینطور بود که پروژه‌ی ساخت گلکسی فولد کلید خورد و اکنون که سه سال از آن زمان می‌گذرد، محصولات زیادی هم با الهام از آن ساخته شده و در دسترس قرار گرفته‌اند.

در حال حاضر هیچ شرکتی نمی‌تواند با سامسونگ در زمینه‌ی تولید گوشی تاشو رقابت کند چرا که این شرکت کره‌ای مدل‌های زیادی در سبد محصولات خود دارد تا بدین ترتیب کاربران اصلا نتوانند به خرید مدلی دیگر از برندهای رقیب فکر کنند. سامسونگ آنقدر روی این پروژه امید داشته که حتی سری گلکسی نوت را که واقعا در نزد کاربران محبوب بودند کنار گذاشته و تصمیم گرفت تمرکز خود را روی گوشی‌های تاشو معطوف کند.

بازار هم به این تصمیمات سامسونگ پاسخ مثبتی نشان داده و در حال حاضر می‌بینیم که از گوشی‌های تاشوی این شرکت هم به خوبی استقبال شده است. سامسونگ هم هر سال از لحاظ مقاومت و کیفیت ساخت این گوشی‌ها را بهتر و بهتر می‌کند تا بتواند نظر مثبت کاربران بیشتری را به خود جلب کند که موفق هم بوده است.

  • سامسونگ دست‌بردار نیست؛ شرکت کره‌ای باز هم اپل را به سخره گرفت

علی‌رغم این همه پیشرفت و محبوبیت، سامسونگ دست از تمسخر بر نمی‌دارد

نمایشگر زد فولد 4

اگرچه تبلیغات برای تعریف و تمجید از محصولات خود و طعنه به محصولات رقیب اتفاقی است کاملا عادی و همیشه هم رخ می‌دهد، اما سامسونگ کمی زیاده‌روی کرده است. این شرکت برای اینکه گوشی‌های تاشوی خود را بفروشد اصلا نیازی ندارد تا این اندازه تبلیغات منفی علیه بزرگ‌ترین رقیبش یعنی اپل منتشر کند. از زمانی که اپل از سری آیفون ۱۴ رونمایی کرده، سامسونگ سه بار با ویدیوهای مختلف عدم نوآوری این شرکت در ساخت گوشی‌های هوشمند را با تعریف و تمجید از گوشی‌های تاشو و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی S22 اولترا به سخره گرفته است. سامسونگ اصلا نیازی به این تبلیغات ندارد چون نیاز بازار در نهایت تعیین می‌کند که چه شرکتی نوآوری بیشتری دارد.

با بررسی کامنت‌های کاربران در پاسخ به این حرکت اپل، حتی به شخصه دیده‌ام کسانی را که این کار سامسونگ را ترس از اپل خطاب کرده‌اند که واقعا هم چنین برداشتی می‌تواند منطقی باشد. این شرکت کره‌ای بارها و بارها اپل را بنا به دلایل مختلف به سخره گرفته اما اپل خیلی کم به این تبلیغات پاسخ می‌دهد و اگر هم این کار را بکند، به گونه‌ای متفاوت انجام می‌دهد. سامسونگ هم با دانستن این موضوع که پاسخ سختی دریافت نمی‌کند، هرگونه که بخواهد اپل را مسخره می‌کند. اما در نهایت چه می‌شود؟ اپل سال به سال در فروش گوشی عملکرد موفق‌تری از قبل، از خود به نمایش می‌گذارد، بدون اینکه اصلا نیازی به این تبلیغات داشته باشد.

این گونه حرکات و تبلیغات‌ها شاید چند سال قبل کارساز بود اما اکنون جهان در مسیر متفاوتی قرار دارد و اتفاقات بسیار زیادی هم طی یک دهه‌ی اخیر رخ داده است که باعث می‌شود انجام این کارها اصلا توجیه خاصی نداشته باشد. اپل تمرکزش را برخلاف سامسونگ از سخت‌افزار برداشته و روی سرویس‌های اشتراکی معطوف کرده است. حتی زمزمه شده این شرکت می‌خواهد گوشی‌های خود را در آینده به صورت اشتراکی و در ازای دریافت مبلغی ماهانه به فروش برساند. این مسیری است که اپل در آن قدم گذاشته و به‌نوعی نوآوری این شرکت به حساب می‌آید و فوق‌العاده هم در این زمینه موفق عمل کرده است. در واقع آیفون‌ها نقش بلیت یک باغ بزرگ به حساب می‌آیند که با خرید آن‌ها تازه وارد دنیای دیگری می‌شوید. دنیایی که در آن اپل خدمات فوق‌العاده‌ی خود را به صورت اشتراکی در اختیار شما قرار می‌دهد.

تاکنون ندیده‌ایم اپل به صورت مداوم سامسونگ را به خاطر نداشتن سرویس اشتراکی خوب و عالی یا اکوسیستمی قدرتمند به سخره بگیرد؛ این شرکت آمریکایی فقط کارش را انجام می‌دهد و آنقدر هم در این زمینه مصمم و خوب عمل می‌کند که کاربران بدون تبلیغات این‌چنینی جذبش می‌شوند.

اما سامسونگ اگرچه در زمینه‌ی سخت‌افزار عالی عمل کرده ولی سعی می‌کند همیشه قابلیت‌های مختلف محصولاتش را در بوق و کرنا کند. به خاطر دارید وقتی اپل شارژر را از درون جعبه‌ی گوشی‌هایش حذف کرد، سامسونگ کمی بعد این شرکت را به خاطر چنین حرکتی مسخره کرد؟ در آن ویدیو سامسونگ گفته بود اگر گوشی ما را خریداری کنید، حتی شارژر را هم در کنار آن خواهید داشت که این تمسخر مستقیم تصمیمی بود که اپل در پیش گرفت. اما کمتر از شش ماه بعد، خود سامسونگ هم شارژر را از درون جعبه‌ی گوشی‌های خود برداشت که هیچ، به نخستین شرکت اندرویدی هم تبدیل شده که شارژر را حتی از درون گوشی‌های اقتصادی نظیر گلکسی A33 5G هم برداشته است. در حالی که خریداران گوشی‌های اقتصادی غالبا افرادی هستند که بودجه‌ی محدودی دارند و وجود شارژر درون جعبه از لحاظ اقتصادی به نفع آن‌هاست.

  • ویدیوی جذاب تست سقوط گلکسی زد فولد ۴ و زد فلیپ ۴ را از دست ندهید

گوشی‌های تاشو بهتر و جذاب‌تر از چیزی هستند که با تمسخر اپل و عدم نوآوری آن دیده شوند

سامسونگ اپل گوشی‌های تاشو

گوشی‌های تاشویی که سامسونگ تولید می‌کند آنقدر جذاب هستند که بتوانند نظر مثبت کاربران را بدون نیاز به تبلیغات نه چندان بالغانه‌ای که این شرکت کره‌ای انجام می‌دهد جلب کنند. قبل از اینکه اپل از آیفون ۱۴ رونمایی کند، هم آیفون وجود داشت و هم گوشی‌های تاشو اما سامسونگ به محض ورود سری آیفون ۱۴ سه تبلیغ پشت سر هم با مضمون تقریبا مشابه انجام داده که این نشان می‌دهد شرکت کره‌ای بیشتر برای اینکه نظر مردم را به سمت گوشی‌های تاشو سوق دهد، می‌خواهد حس نفرتی علیه سری آیفون ۱۴ برانگیزد.

درست مثل اپل که ساعت هوشمندی برای غواصی و کوه‌نوردی تولید می‌کند (اپل واچ اولترا) و با تبلیغاتی کاملا هوشمندانه طوری وانمود می‌کند که پرداخت مبلغی بیش از ۸۰۰ دلار برای آن اصلا هم غیرمنطقی نیست، سامسونگ هم باید دقیقا همین مسیر را در پیش بگیرد. بیشتر نوآوری در تبلیغات است که باعث شده اپل تا این اندازه بتواند عملکرد فوق‌العاده‌ای در جلب رضایت کاربران داشته باشد. سامسونگ هم باید به ما دلیلی بدهد که چرا یک گوشی تاشو برای بهتر کردن زندگی ما ضروری است، حتی اگر آن کار به اندازه‌ی غواصی عجیب و نادر باشد.

کاربران گوشی‌های هوشمند بسیار هشیارتر از آن هستند که لزوما با یک تبلیغ نه چندان منطقی، محصولی را به محصول دیگر ترجیح دهند. آن‌ها چیز دیگری را می‌بینند. چیزی که اپل در ارائه‌ی آن موفق عمل کرده و سامسونگ هم نیاز دارد تا همین کار را انجام دهد که البته تا قبل از معرفی آیفون ۱۴ برای فروش گوشی‌های تاشو انجام داده و اتفاقا جواب هم گرفته است.

گوشی‌های تاشو هنوز جای کار دارند. سامسونگ باید با در نظر گرفتن این موضوع، تمرکز خود را روی بهبود اوضاع این محصولات بگذارد و هر سال آن‌ها را بهتر از سال دیگر طراحی کند. سامسونگ باید این را هم در نظر بگیرد که وقتی فناوری یادشده به بلوغ برسد، اپل هم شاید در این مسیر قدم بگذارد و آن زمان است که باز هم به لطف تبلیغات هوشمندانه‌ی خود می‌تواند به شدت برای سامسونگ خطرساز باشد.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا روش سامسونگ برای تبلیغات گوشی‌های تاشو را می‌پسندید؟