پاسخ به این پرسش که چه زمانی طبق روال گذشته مصاحبههای شغلی حضوری میشوند مشخص نیست و شاید به منظور حفظ سلامتی و راحتی هیچگاه این اتفاق نیفتد. این بدان معنا است که در صورتی که در مسیر یافتن شغل به مرحلهی مصاحبه برسید، به احتمال زیاد مصاحبهی شغلی آنلاین خواهید داشت و باید برای آن آماده باشید.
بدون شک باید پیش از مصاحبه سوالات و پاسخهای خود را تمرین کنید اما عناصر دیگری هم هستند که باید ارائهی آنها از طریق فرمت آنلاین به بهترین نحو را بلد باشید. در ادامه در این مطلب به بررسی ۱۳ نکته که برای موفق شدن در مصاحبههای شغلی آنلاین باید در نظر بگیرید میپردازیم.
در مصاحبهی آنلاین از شما خواسته خواهد شد که مصاحبه را روی یک پلتفرم کنفرانس ویدیویی انجام دهید. روش مدیریت خود در مصاحبهی آنلاین نمایانگر نحوهی کار کردن موثر شما از راه دور است.
پیش از آغاز مصاحبه پلتفرم مورد نظر را بررسی کنید. به مواردی که میتوانند منجر به بروز مشکل در زمان مصاحبه شوند فکر کنید و به دنبال راه پشتیبان برای آنها باشید. به عنوان مثال برای مشکلات احتمالی میکروفون یک هدفون را کنار خود قرار دهید. همچنین به هیچ عنوان صدای خود را قطع نکنید تا مصاحبه کننده مجبور نشود بگوید صدای خود را باز کنید. در ادامه ۱۳ نکتهی مهم معرفی شدهاند.
۱. محیط اطراف خود را مرتب کنید
پشت صحنهی شما در هنگام مصاحبه باید این احساس را به فرد مصاحبه کننده القا کند که منزل را به محیط کار تبدیل کردهاید. به عنوان مثال پوستر یک گروه موسیقی روی دیوار اتاق و پشت میز خود را با عکس یک منظره جایگزین کنید. در طراحی پشت زمینهی خود مانند یک طراح فکر کنید البته این بدان معنا نیست که با پلتفرم کنفرانس ویدیویی تصویر زمینهی مصنوعی ایجاد کنید بلکه بدان معنا است که محیط پشت سر خود را زیبا ساخته و مطمئن شوید که تمیز و مرتب به نظر برسد.
۲. روشنایی محیط را تنظیم کنید
آیا تاکنون دچار چنین شرایطی شدهاید که در کنفرانس ویدیویی فرد به دلیل نور شدید آفتابی که از پشت سرش میتابید به حالت شبح درآمده و چیزی از او مشخص نباشد؟ این اشتباه را تکرار نکنید. سعی کنید در جایی میز خود را قرار دهید که نور طبیعی از مقابل بتابد اما مطمئن شوید که خیلی غرق در نور نشوید.
در صورتی که از روز ابری میترسید یک چراغ کوچک یا رینگ لایت بخرید. نورهای اضافی را باید پشت کامپیوتر خود قرار دهید. همچنین باید سیستم فیلتر کامپیوتر خود را از نظر قرمزی و سایر مشکلات هم بررسی کنید.
- چگونه از نظر ذهنی برای شغل تماموقت آماده شویم؟
۳. تمرین کردن لباس را فراموش نکنید
تمرین اجرا به اطمینان از فناوری و اجرای آنلاین کمک میکند. به دوستان یا اعضای خانوادهی خود چند سوال تمرینی بدهید که از شما بپرسند و مانند مصاحبهی واقعی به آنها پاسخ دهید. مانند زمان مصاحبه لباس بپوشید. قبل از روز مصاحبه از دوست خود بخواهید صدا، نور، ظاهر و سطح انرژی شما را به صورت صادقانه بررسی کند. ظاهر خود را از نظر صدا و زبان بدن بررسی کنید.
- نکاتی برای نمایش حرفهای بودن
با وجود اینکه مصاحبهی شما در یک نقطهی راحت در خانه انجام میشود که عادت دارید همیشه در آنجا لباسهای راحت بپوشید، اما برای زمان مصاحبه بهتر است لباس رسمی بپوشید. حتی اگر فرهنگ سازمان یا شرکت به گونهای باشد که کارکنان آن لباسهای راحتتری میپوشند باز هم مصاحبهی آنلاین شما زمانی برای پوشیدن لباسهای راحت و غیر رسمی نیست.
۴. لباس مناسب بپوشید
برای موفق شدن در مصاحبهشغلی از راه دور، ظاهر خود را با شان و اعتبار شغلی که میخواهید به دست بیاورید تنظیم کنید. انتخاب لباس مناسب نه تنها باعث میشود حرفهای به نظر برسید بلکه شما را حرفهایتر نشان میدهد.
به دلیل اینکه سر و بالاتنه قسمتهایی هستند که بیشتر از سایر بخشهای بدن در صفحهی نمایش مشخص میشوند سعی کنید برای این قسمتها از الگوهای شلوغ استفاده نکرده و رنگهای ساده را انتخاب کنید.
۵. عوامل حواسپرتی را به حداقل برسانید
اقدامات لازم را انجام دهید تا صدای داد زدن بچههای خردسال یا حیوانات خانگی منجر به از بین رفتن شانس پذیرفته شدنتان در مصاحبهی شغلی نشوند. در صورت امکان اتاقی را انتخاب کنید که صداهای آزاردهندهای از بیرون وارد اتاق نشده و مانع از رسیدن صدای شما به مصاحبه کننده نشود.
نکتهای که در این قسمت بسیار مهم است این است که همهی نوتیفیکیشنها را خاموش کرده و گوشی تلفن همراه خود را روی حالت پرواز قرار دهید. فرد مصاحبه کننده از اینکه تمام تمرکز خود را به او اختصاص دادهاید خوشحال خواهد شد.
- نکاتی برای جذاب به نظر رسیدن
حتی با وجود کمبود شدید نیروی کار باز هم رقابت زیادی در بازار کار وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که همهی پیشنیازها را از پیش آماده کرده، همهی کارهایی که برای گفتوگو لازم است و پاسخ به همهی سوالات را با اطمینان آماده کنید.
بهترین روش برای کسب موفقیت در مصاحبهی شغلی این است که درک و شناخت خود را از آن صنعت نشان داده و بتوانید ارزشی که برایشان ایجاد میکنید را نشان دهید.
- چگونه اهداف شغلی تعیین کنیم و به آنها برسیم؟
۶.مطالعه و پرسوجو کنید
به احتمال زیاد نام فردی که قرار است با شما مصاحبه کند به شما گفته میشود و میتوانید با جستجوی نام او در اینترنت، مقالات، بلاگها یا فیلمهایش را مشاهده کنید. هر چیزی که در رابطه با فرد مصاحبهکننده وجود دارد را بخوانید.
اگر فردی را میشناسید که در آن شرکت کار میکند یا فردی را میشناسید که او با کسی که در آن شرکت کار میکند آشنایی دارد حتما با آنها در ارتباط باشید و از آنها دربارهی زمینههای کاری فرد مصاحبهکنندهی خود، حوزههای تخصص او و کارهای مبتکرانهای که انجام داده است سوال بپرسید.
۷. چند سوال حرفهای برای پرسیدن از مصاحبهکننده آماده کنید
پیشنویسی از چند سوالی که به خوبی روی آنها فکر کردهاید و میخواهید از مصاحبهکننده بپرسید را آماده کنید. در این قسمت میتوانید نشان دهید که تحقیقات خود را به صورت کامل دربارهی شرکت انجام دادهاید.
هنگامی که مصاحبهکننده این فرصت را به شما میدهد که یک یا دو سوال از او بپرسید شما میتوانید این سوالات را در قالب بررسی خود دربارهی صنعت یا ارجاع به یک موفقیت اخیر بپرسید. علاوه بر این میتوانید سوالی بپرسید که به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا شرکت انتخاب خوبی برایتان به شمار میرود یا خیر. به عنوان مثال بگویید: «چه نوع کارمندانی در شرکت شما بیشتر موق میشوند».
۸. سوالهایی که قرار است از شما پرسیده شود را پیشبینی کنید
لیستی از سوالهایی که ممکن است از شما در طول مصاحبه پرسیده شود را تهیه کرده و پاسخهای خود به آنها را آماده کنید. مطمئن شوید که موفقیتهای گذشتهی خود و مهارتهای قابل انتقالی که در صورت پیشنهاد موقعیت شغلی جدید همراه خود خواهید داشت را مطرح کنید.
حتی اگر سوالهایی مانند «به نظر شما این صنعت تا سه سال آینده به چه موقعیتی خواهد رسید» را نپرسیدند، باز هم میتونید دانش خود را در پاسخ به سوالات دیگر بگنجانید.
۹. تا حد ممکن تمرین کنید
پاسخهای خود را به سوالات پیشبینی شده هم در مورد موضوعات مشخص و هم موضوعات غیرمعمول احتمالی تکرار کنید. پاسخها را با صدای بلند جلوی آینه، برای یکی از اعضای خانواده یا یک دوست مورد اعتماد تکرار کنید. به اندازهای به پاسخهایتان مسلط باشید که گویی همان لحظه پاسخها به ذهنتان میآیند نه اینکه به نظر برسد آنها را حفظ کردهاید.
- نکاتی در رابطه با کارهایی که نباید انجام دهید
فرقی نمیکند که مصاحبهی شغلی شما حضوری یا غیرحضوری باشد در هر صورت باید بدانید که صحبت کردن دربارهی خودتان یا خواستههای شخصی جنبهی خوشایندی ندارد. در این صورت نه تنها در مصاحبه شکست میخورید بلکه ممکن است موقعیتهای شغلی آینده را هم از دست بدهید.
- ۶ نکته دربارهی زبان بدن که در مصاحبهی شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید
۱۰. سوالهای خود را دربارهی حقوق و مزایا بنویسید
تا زمانی که شغل به شما پیشنهاد نشده دربارهی حقوق و ترجیحات فردی صحبت نکنید. مصاحبه فرایند شرکت برای بررسی تناسب فرهنگ و مهارتهای فرد است و جایی برای ترجیحات شخصی فرد به شمار نمیرود.
حتی در صورتی که در رابطه با حقوق از شما سوال پرسیده شد بهترین کار این است که تا زمانی که به حقوق ثابتی برسید محدودهای وسیع از حقوقهای مختلف مورد نظر خود را ارائه دهید.
۱۱. از پرسیدن جزئیات زیاد از مصاحبهکننده خودداری کنید
از فرد مصاحبهکننده دربارهی اینکه میزکارتان کجا خواهد بود، سفرهای کاری چقدر خواهند بود، چند روز در هفته را میتوانید از منزل کار کنید یا چقدر طول میکشد که بتوانید ترفیع شغلی بگیرید. اگر فردی طلبکار، اهل گلایه یا حق به جانب به نظر برسید شغل را از دست خواهید داد.
حتی اگر در مصاحبهی شغلی موفق شوید و پیشنهاد شغلی را دریافت کنید، باید انتظار داشته باشید که با ادامهی شغل چیزهای بیشتری یاد بگیرید. همچنین پس از اثبات خود در کار مزایای بسیاری کسب خواهید کرد.
۱۲. از مصاحبهکنندگان به خاطر زمانی که برایتان گذاشتهاند تشکر کنید
نه تنها ارسال یک ایمیل یا نامهی تشکر پس از جلسهی مصاحبه جزو آداب مناسب گفتوگو است بلکه یک شانس دیگر برای اراسهی خود به مصاحبهکننده فراهم میکند. سعی کنید این نامه یا ایمیل تشکر را نهایتا ۲۴ ساعت بعد از مصاحبهی خود به فرد مصاحبهکننده بفرستید.
علاوه بر تشکر از مصاحبهکننده برای وقت گذاشتن، جمله یا نظر دیگری دربارهی مبحثی که در طول جلسه مطرح شد بنویسید. این کار به آنها یادآوری میکند که شما چه فردی هستید و این جلسهی مفید را در خاطرشان ثبت میکند. . فقط به خاطر داشته باشید که برای هر مصاحبهکننده یک پیام جداگانه و شخصی ارسال کنید.
- ۵ روش افزایش اعتماد به نفس برای مصاحبههای کاری پر استرس
۱۳. پیگیری کنید
در صورتی که پاسخی از مصاحبهکنندگان دریافت نکردید، روند را پیگیری کرده و به آنها ایمیل بزنید (البته این کار را بلافاصله پس از مصاحبه انجام ندهید). زمانبندی شرکت ممکن است کمی آهستهتر از چیزی که فکر میکنید باشد اما اشتیاق بیش از اندازهی شما میتواند باعث منفی شدن روند مصاحبه شود.
ارسال ایمیل یک یا دو هفته بعد از مصاحبه و پرسیدن اینکه آیا نیاز به ارائهی اطلاعات بیشتری وجود دارد یکی از کارهای خوبی است که میتوانید انجام دهید تا از زمانبندی شرکت توسط مدیر استخدام آگاه شوید.
در پایان
موفقیت در مصاحبهی شغلی از راه دور نیازمند مرتب کردن فضای پشت سر، داشتن رفتار حرفهای، ارائهی شناخت از شرکت و تشکر از مصاحبهکننده بابت زمانی که به مصاحبهی فرد تخصیص داده، است. در این مطلب ۱۳ نکته برای موفقیت در مصاحبهی شغلی از راه دور یا آنلاین، موفقیت در رقابت و کسب موقعیت شغلی دلخواه خود توضیح داده شد. به نظر شما چه نکات دیگری را باید در مصاحبهی شغلی آنلاین باید رعایت کنیم؟
منبع: Lifehack
دیدگاه خود را بنویسید