بر اساس تحقیقی که شرکت موزیلا انجام داده، کاربران یوتیوب حتی زمانی که عدم علاقهی خود را نسبت به ویدیوهای مشخصی اعلام میکنند، باز هم الگوریتم یوتیوب ویدیوهای مشابه را به آنها نشان میدهد. موزیلا برای این پژوهش از ۲۰ هزار کاربر یوتیوب استفاده کرده و به این نتیجه رسیده که استفاده از دکمههایی مانند دیسلایک و not interested عملا تاثیر زیادی ندارند.
در این گزارش آمده که کاربران در صورت استفاده از این دکمهها، در بهترین حالت تعداد ویدیوهای پیشنهادی مربوط به موضوعهایی که آنها علاقه ندارند، به حدود نصف میرسد. در بدترین حالت هم این دکمهها هیچ تاثیر خاصی ندارند و تمام ویدیوهای موردنظر بار دیگر پیشنهاد داده میشوند.
محققان موزیلا برای این پژوهش، از کاربران واقعی که از افزونهی RegretsReporter استفاده میکنند، بهره بردهاند. این افزونه دکمهی stop recommending را به کاربر نشان میدهد تا اگر به نوع خاصی از ویدیوها تمایل نداشته باشد، بتواند با استفاده از این دکمه از دست پیشنهاد ویدیوهای موردنظر خلاص شود. اما در پشت صحنه، موزیلا برای انجام این پژوهش، کاربران را به گروههای مختلفی دستهبندی کرده. این یعنی گروهی از کاربران که بر روی این دکمه کلیک میکردند، به یوتیوب اعلام میشده که این دسته از کاربران دکمهی دیسلایک را کلیک کردهاند. برای بخشهای دیگر از کاربران هم دکمهها و گزینههای not interested، don’t recommend channel و remove from history اختصاص داده شده و برای یک گروه هم هیچ بازخوردی برای یوتیوب ارسال نشده است.
به طور کلی سیگنالهای دیسلایک و not interested به ترتیب فقط ۱۲ و ۱۱ درصد برای جلوگیری از پیشنهاد ویدیوهای مشابه موفق عمل کردهاند. از طرف دیگر دکمههای Don’t recommend channel (توصیه نکردن کانال) و remove from history (حذف از تاریخچه) تاثیر بیشتری داشتهاند و به ترتیب جلوی پیشنهاد ۴۳ و ۲۹ درصد از ویدیوهای مشابه را گرفتهاند.
اما در کل محققان بر این باور هستند که یوتیوب بازخورد کاربران را چندان جدی نمیگیرند و در بخشی از این گزارش آمده:« یوتیوب باید به بازخوردهایی که کاربران در مورد تجربه خود به اشتراک می گذارند احترام بگذارد و آنها را به عنوان سیگنال های معناداری در مورد نحوه گذراندن وقت خود در پلتفرم تلقی کند.»
سخنگوی یوتیوب در واکنش به این گزارش گفته که چنین رفتارهایی عمدی است زیرا یوتیوب نمیخواهد تمام ویدیوهای مربوط به یک موضوع را از پیشنهادها خارج کند. او میگوید که تعریف موزیلا از ویدیوهای مشابه با تعریف یوتیوب از این ویدیوها تفاوت دارد.
گفتنی است به غیر از یوتیوب، پلتفرمهایی مانند تیکتاک و اینستاگرام هم بازخورد کاربران را برای بهبود الگوریتمهای مربوط به پیشنهادهای ویدیو دریافت میکنند. اما این پلتفرمها هم در این رابطه منتقدان زیادی دارند و برخی کاربران بر این باور هستند که بازخوردها را چندان جدی نمیگیرند.
یکی از محققان موزیلا در این رابطه میگوید:«من فکر میکنم یوتیوب بین تعامل کاربر و رضایت او به دنبال ایجاد یک تعادل است تا در نهایت ویدیوهایی به نمایش دربیایند که کاربر موردنظر وقت بیشتری را در یوتیوب صرف کند.این پلتفرم این قدرت را دارد که مشخص کند کدام یک از این سیگنالها قدرت بیشتری دارند. اما مطالعات ما نشان میدهند که بازخورد کاربران همواره در اولویت نخست قرار ندارد.»
دیدگاه خود را بنویسید